Minecraft
Minecraft je tzv. sandboxová hra v jazyku Java. Vydal ju 17. mája 2009 Markus "Notch" Persson, ktorý ju vyvíjal so svojou firmou Mojang.
Módy hry
V hre Minecraft sú v súčasnosti štyri herné módy:
- Survival
- Creative
- Hardcore
- Adventure
Survival
Podstatou tohoto módu je prežitie v hre počas noci (kedy sa objavujú protivníci). Hráči môžu búrať a znova pokladať kocky v 3D svete a pomocou nich si budovať svoju obranu. Tento mód má ešte tri rôzne formy:
- Survive (hráč má za úlohu prežiť noc, ako to vyplýva zo slova survival = prežitie)
- Sandbox (hra nemá cieľ, hráč si môže robiť čo chce)
- First Person (hráč je v pozícii hlavnej postavy)
Hráč má „ukazovateľ života“, ktorý zobrazuje počet jeho životov. Životy môže stratiť pádom z veľkej výšky, ak mu ublížia príšery alebo ak zhorí v láve či v ohni alebo ak sa napichne na kaktus.
Od verzie Beta 1.8 sa objavil aj „ukazovateľ hladu“. Hráč si ho môže doplniť požitím rôznych druhov potravín, ktoré sa dajú získať v hre. V móde survival si hráč musí niektoré predmety vyrábať a trvá mu istý čas než rozbije kocky. Ak hráč zomrie, môže sa znovu oživiť a hru začať v tom istom svete; nájde aj veci, ktoré predtým než zomrel postavil, tiež môže nájsť predmety, ktoré v okamihu smrti mal pri sebe.
Creative
Podstatou tohto módu je budovanie. V Creative môže hráč lietať, je nesmrteľný a má nekonečné množstvo všetkých predmetov, takže ich nemusí vyrábať. Mód mal premiéru vo verzií Beta 1.8.1
Hardcore
V Hardcore má hráč len jeden život; ak zomrie, tak príde o save a viac už si danú mapu nezahrá. Existuje to iba v Singleplayeri. Hardcore bol predstavený v 1.2.5 Neodporučené pre nováčikov!!!
Adventure Tento mód bol špeciálne vyvinutý pre hráčov tzv. Adventure máp. V tomto móde hráč nemôže ničiť kocky.
Dimenzie
V hre sú tri dimenzie: Overworld, Nether a The End (Ender world). Ďalšie je možné pridať úpravou (tzv. moddingom) Minecraftu rôznymi modmi, napr. Aether mod.
Overworld
Overworld (Okolitý svet) je základná dimenzia, v ktorej sa na začiatku hráč objaví. Existuje od vydania prvého Minecraftu. Na výšku má 128 (verzia 1.2.3 ma konventor Anvil čiže výška je 256), má nekonečnú šírku a dĺžku. Pred verziou 1.8.1 to bolo okolo 12 000 000 blokov (ohraničený je tzv. Far Lands). Spodná časť mapy je ohraničená „podložím“ (ktoré je nezničiteľné, s výnimkou creative módu a niektorých modov, napr. WorldEdit). Vyskytujú sa tu takmer všetky stvorenia. Je prevažne zložený z kameňa, hliny, štrku, piesku, vody a rúd. Generujú sa tu štruktúry ako podzemné bludiská a kobky (Dungeony), opustené bane, ruiny, rieky, pyramídy, hrobky, NPC dedinky a údolia. Delia sa na biómy, napr. močiare, tundru, step, daždivé lesy a iné. V tomto svete sa dajú pestovať rôzne plodiny (obilie, melóny, tekvice a iné).
V hre sú tak isto aj chunk-y, ktoré majú rozmer 16x16x256.V istých chunk-och sa nachádzajú Slime-ovia, ktorí majú zelenú farbu.Chunk musí mať pridelené číslo 0, aby sa tam mohli vyskytovať Slime-ovia.
Nether (Peklo)
Nether bol pridaný vo verzií Alpha 1.2.0 (Halloween Update) a podstatne vylepšený v Beta 1.9 (Nether Update). Boli pridané pevnosti (Nether fortress) kde sú spawnery Blaze. V tejto dimenzii sa nedá spať v posteliach ak sa o to pokúsite tak Vám posteľ exploduje. Tento svet sa skladá z neterracku, glowstonu, lávy, netherbricku. Teleport sa dá spraviť z 10-tich kociek obsidiánu, no väčšinou sa vyskytuje portál z 12-tich až 14-tich kociek. Potom ľubovoľnú kocku zapálite aby sa portál aktivoval. Tak sa dostenete do pekla.
Ender world
Do Ender worldu sa dá dostať pomocu Ender portalu, ktorý sa vyskytuje iba v Strongholdoch (je v nich tiež spawner silverfish). Ten sa aktivuje pomocou Eye of Ender. Tu sa nachádzajú Endermani a jeden Ender Drak, ktorý je aj konečným bossom hry. The End je vytvorený z Enderstone a Obsidianu. Ak sa chcete dostať z Ender Worldu musíte najprv zabiť Ender Draka. Po zabití draka sa pod ním objaví studňa, ktorou sa po skočení do nej ocitnete v Owerworlde.
Moby
V minecrafte sú moby (príšery), ktoré môžu hráčovi pomôcť alebo ublížiť. Je šesť druhov mobov:
Pasívne
Hráč z nich môže získať rôzne suroviny ako napríklad jedlo, tieto moby nikdy nezaútočia na hráča a všetky sa spawnujú na zemi až na Squid (chobotnica), ktorá s spawnuje vo vode. Do tejto skupiny zapadajú: Pig (prasa), Cow (krava), Squid (chobotnica), Mooshroom (hríbová krava), Chicken (sliepka), Sheep (ovca), Villager (dedinčan).
Agresívne
Hráča napadnú ak je v dosahu. Cave Spider (jaskynný pavúk), Witch (Čarodejnica), Creeper, Skeleton (kostra), Spider (pavúk)+(na povrchu niekedy nezautoči), Spider Jockeys (kostra jazdiaca na pavúkovi) a Zombie sa spawnujú v tme. Do tejto skupiny zapadajú: Cave Spider (jaskinný pavúk), Creeper, Skeleton (kostra), Spider (pavúk), Spider Jockeys (kostra jazdiaca na pavúkovi), Zombie, Ghast (duch), Magma cube (lávová kocka), Slime (sliz) a Blaze (ohnivák).
Neutrálne
Nezaútočia ak nebudú provokované (poškodené/udreté) Do tejto skupiny zapadajú: Zombie Pigman (nemrtvý prasačí muž), Enderman (zaútočí aj pri pohľade "z očí do očí"), Wolf (vlk) Iron Golem (železný golem ale iba prirodzene naspawnovaný).
Boss
Tieto príšery majú zložitejší vzor útoku a pohybu, majú vysoký počet zdravia a spawnujú sa pojednom v jednom svete. Do tejto skupiny zapadá: Enderdragon (Ender drak) ktorý sa spawnuje len v End worlde. Ďalej aj Wither ktorý bol pridaný vo verzii 1.4.2 ten sa spawnuje--Kubkub (diskusia) 16:12, 31. december 2012 (UTC) len v po zostaveňí určitej štruktúry. Vo verzii 1.4.6 buďe pridaný Red dragon , ktorý sa buďe spawnovať v Nethery.
Krotiteľné
Do tejto skupiny dlhú dobu patril iba Wolf (vlk), ktorý tiež patrí do kategórie neutrálne. Proces krotenia u vlka je veľmi jednoduchý (narozdiel od Ocelota). Vlkovi sa jednoducho dá kosť a je skrotený (tiež záleží od hladu vlka, niekedy musíte obetovať viac kostí). U Ocelotov platí postup: držíte surovú rybu a nesmiete sa pohnúť. Je potrebné počkať kým k vám prídu a kliknúť na ocelota bez pohybu kurzora myši,ináč sa ocelot dá na útek.Po úspešnom skrotení sa ocelot náhodne premení na jednu z troch druhov mačiek. Keď prídete domov, mačka si sadne na truhlu.